Ett riktigt Gott Nytt År – 2024!

Nyårsafton är här och snart skriver vi år 2024. Jag hoppas att det blir ett ljust och fint år för oss alla!

Vi lämnade vårt julpyntade hem och åkte till min svärmor i Köln över juldagarna. Nu är vi hemma igen och har tagit det lugnt och myst i mellandagarna. Nyår firar vi här hemma och håller som bäst på att förbereda lite inför kvällen. Nyårsmenyn består i år av bubbel och gott vin, havskräftor och lite andra godsaker från Fiskboden här i Lomma, en vegetarisk pastarätt och chokladmousse med hallon till efterrätt.

Den här vackra vita amaryllisen som vi har fått från kära vänner välkomnade oss när vi kom hem ifrån Köln.

Jag passar som vanligt på att blicka tillbaka på året som gått genom några av mina mest gillade bilder på Instagram 2023. Mitt flöde domineras även detta år av resor, strandliv, blommor, mitt hem samt inredning och design…

En snödroppe här hemma, vår fina strand i Lomma en vinterdag, en rosa krispig pion i vår trädgård, Sicilien som ligger mig så varmt om hjärtat (bilder ifrån Siracusa och Taormina), stranden i Nieby i norra Tyskland där vi firade min kära svärmors födelsedag, en solig sommardag i Paris, vår älskade dotter på en brygga i Karlskrona och röda jultulpaner här hemma (favoritfat ifrån Fornasetti).

Följ mig gärna på Instagram – ambienti_inredning.

Jag önskar er alla en riktigt härlig nyårsafton och ett ljust och fint 2024!

Christina ♡

Med hopp om en varm och kärleksfull julhelg…

Så är julaftonsmorgon här. Granen är klädd, hyacinter, julrosor och amaryllisar blommar vackert, julbuketten med röda tulpaner står på bordet, misteln hänger i trappan, klapparna är inslagna och det doftar härligt av allt som hör julen till.

Jag ser fram emot sköna lediga dagar och att umgås med mina nära och kära!

Julens blommor och dofter är viktiga för mig; viktigare än annat julpynt. Fram till jul väljer jag helst vita blommor men när julen är här smyger sig den röda kulören in. Favoritfatet från Fornasetti står alltid framme.

Ha nu en riktigt skön julhelg – ta vara på tiden; mys, ät gott, umgås och rå om varandra!

Julkramar ♡

Julkänsla och värme hos Norrgavel

De här bilderna tog jag i Norrgavels vackra butik i Malmö för ett tag sedan. Det råder julkänsla och värme; en lugn och harmonisk sådan. Som alltid hos Norrgavel.

Så rofyllt och vackert!

Så här innan jul, brukar jag välja vita julblommor, men tycker att den här ljust orange kulören på Amaryllis är väldigt vacker.

Kulören tas upp i pläden i soffan och harmonierar så fint med övriga möbler, textilier och inredningsdetaljer.

Nu går dagarna fort fram till jul. Försök njuta av tiden och ta det lugnt med julförberedelserna; stanna upp och njut i stunden istället för att stressa. Prioritera det som är viktigt och släpp en del. Jag vet, det är svårt, men allt behöver inte vara perfekt! Oftast är det det enkla som är det vackra och i slutänden är det ju glädjen, omtanken och gemenskapen som är det viktiga. Inte minst i de oroliga tider som råder i vår omvärld.

Ha nu sköna dagar fram till jul!

Christina

En underbar höstvecka på Sicilien…

Jag är så glad att jag fick möjlighet att åka till Sicilien även denna höst. Det är en plats som ligger mig mycket varmt om hjärtat och som jag återkommer till så ofta jag kan. Jag bodde även denna gång hos min kära kusin i Trappitello, med vacker utsikt över Etna, bergen och de härliga citruslundarna och med närhet till Giardini Naxos, Taormina och fina stränder.

Det har varit en helt underbar vecka. Vi har haft det så mysigt och har umgåtts, ätit gott och njutit av det italienska livet till fullo. Jag älskar att strosa runt i Taormina, beundra och inspireras av alla vackra vyer, shoppa, titta på folk, dricka en god cappuccino eller en granita och bara känna av atmosfären. Det blev även tillfälle till sol och bad i Mazzaro och en tur till Lucias vackra hemstad Syracusa.

Älskade Taormina med sina vackra vyer och mysiga gränder. Och favoritstranden i Mazzaro, som jag har så många fina minnen ifrån. Sista bilden är från Syracusa och Tempio di Apollo.

En eftermiddag åkte vi till den lilla bergsbyn Savoca som ligger lite norr om Taormina, drygt 300 meter över havet. Här spelades delar av filmen Gudfadern in, bl a den klassiska scenen på Bar Vitelli, där Michael Corleone (Al Pacino) ber barägaren om hans dotter Apollonias hand. Det är så lugnt och fridfullt här och när man går runt i den gamla byn känns det nästan som om tiden står stilla….

Den vackra bergsbyn Savoca och Bar Vitelli.

Nu sitter jag hemma i höstrusket och längtar redan tillbaka till den sicilianska solen och värmen…

Jag borde ge mig ut och plantera vårlökar som jag köpte för flera veckor sedan, men det tar emot. Förhoppningsvis blir det lite sol i helgen, så känns det kanske lättare! Olivträden måste också plockas in för vinterförvaring och trädgården höststädas.

Christina

Höstinspiration hos Trädgårdsbutiken Fjelie på Solnäs Gård…

Efter en skön sensommar med bad och strandväder ända in i september är hösten här på riktigt. Med ens har det blivit kallare och färgerna i trädgården börjar förändras, även om rosorna och enstaka sommarblommor fortfarande blommar här i södra delen av landet.

I söndags gjorde vi en utflykt till Kiviks Musteri och den mysiga Trädgårdsbutiken Fjelie som finns på Solnäs Gård en liten bit härifrån. Trädgårdsbutiken hade skyltat upp så vackert med hösttema; växter i höstfärger, äpplen och pumpor. Så fint och inspirerande…

Vi passade också på att handla lite godsaker på Kiviks Musteri. Det är så vackert på Solnäs Gård med den trelängade 1800-talsgården och alla fruktodlingar runt om. En fika i det mysiga caféet rekommenderas också. Ett perfekt utflyktsmål en fin och solig höstdag som denna!

Ha nu en fortsatt fin vecka och passa på att njut av de sköna höstdagarna!

Christina

En solig och mysig weekend i Paris

Förra veckoslutet var dottern och jag i Paris. Vi hade soliga och varma dagar som vi maxade med sightseeing, utställningar och shopping. Det var verkligen så mysigt att få tid tillsammans och uppleva Paris, strosa runt och njuta av alla vackra byggnader, caféer och restauranger.

Vi gick mycket och upplevde stora delar av centrala Paris till fots; vi promenerade längs Seine, tittade på Notre Dame som håller på att återställas, beundrade Eiffeltornet både i dagsljus och på kvällen då det var upplyst och ”glittrade” varje hel timme, besökte Louvren och var uppe i Triumfbågen och beundrade utsikten över Paris i alla riktningar (rekommenderas verkligen)

Seine och Eiffeltornet, Grande Roue de Paris och pariserhjul, en pyramid av macarons, Seine och Ile Saint-Louis, Prada på La Samaritaine och vacker svartvit houte couture på Museé Yves Saint Laurent.

Paris är ju modets huvudstad så det blev även lite fokus på detta; vi var bl a i det exklusiva varuhuset La Samaritaine (som har renoverats och nyöppnade för två år sedan) och kollade in senaste nytt från kända varumärken, promenerade längs Champs Elyseé som kantas av exklusiva butiker samt besökte den mycket sevärda utställningen Yves Saint Laurent – Shapes & Forms som kan ses på Museé Yves Saint Laurent till i mitten av januari nästa år.

En eftermiddag strosade vi runt i La Quartier Latin och besökte den charmiga och välkända bokhandeln Shakespeare & Company samt kollade in Sorbonneuniversitetet.

Vi valde att bo i Le Marais med mysiga kvarter, trevliga butiker och ett bra utbud av caféer och restauranger. Här hittar man även många bra secondhandbutiker.

Mysiga Le Marais med många bra butiker, caféer, restauranger och barer.

Trots att vi bara hade två och en halv dag i Paris, var vi nöjda och hann med mycket utan att stressa. En lyckad resa med andra ord!

Den här helgen har vi varit på en trevlig och rolig födelsedagsfest och i morgon är det jobb som gäller igen. Det börjar kännas att hösten är på väg nu när det skymmer allt tidigare om kvällarna.

Ha en riktigt fin vecka!

Christina

Sommar, semester och trevliga utflykter…

Sommarens semesterveckor börjar nu gå mot sitt slut…

Vi har haft sköna och avkopplande dagar, även om de riktigt härliga och soliga stranddagarna har uteblivit. Det har istället blivit korta strandbesök och snabba bad, utflykter i omgivningarna, ett par kortare resor och slappa dagar hemma.

Blandat väder; friska vindar, sol, moln och lite regn – och härligt bad i vågorna på stranden i Skanör, en fluffig rosa pion som blommade så fint i trädgården i början av sommaren, en skön kväll i Karlskrona samt vackra Ålabodarna, där vi åt en god lunch på hamnkrogen.

I förra veckan var vi i Göteborg ett par dagar. Förutom lite shopping, många fikor, trevliga restaurangbesök och modeutställning på Röhsska museet besökte vi Trädgårdsföreningen och det vackra Palmhuset…

I det nästan 1000 kvadratmeter stora Palmhuset upplever man tropisk värme och massor av olika exotiska växter, däribland många palmer. Palmhuset uppfördes redan 1878 med Crystal Palace i London som förlaga.

När man är i Göteborg får man inte missa att besöka Artilleriet, en vacker butik med en eklektisk kollektion av heminredning, möbler, armaturer och inredningsdetaljer. Sortimentet består av en noggrant utvald och handplockad mix av klassisk vintage och nyskapande design från hela världen och man hittar både kända och mindre kända varumärken. Så inspirerande!

Vackra miljöer med läckra möbler och armaturer, fluffiga mattor och andra snygga inredingsdetaljer hos Artilleriet. Den fina blomsterbutiken Floramor & Krukatös ligger intill och är också så väl värd ett besök.

Vi åt god lunch och drack gott kaffe på da Matteo som ligger alldeles intill Artilleriet. Det gör även den fina och personliga blomsterbutiken Floramor & Krukatös som man inte heller får missa att besöka. Butiken finns på en mysig innegård som bl a kan nås ifrån da Matteo. Förutom fina snittblommor och växter hittar man massor av fina inredningsdetaljer.

Vi bodde på Riverton, ett fräscht och trivsamt designhotell som ligger på perfekt läge centralt vid vattnet. Ifrån Skybaren på 12:e våningen har man en fantastisk utsikt över Göteborg och hamninloppet.

Innan vi åkte hem hann vi även med ett trevligt besök hos kär släkt i Askim.

Nu återstår bara ett par dagar innan det är dags att böja jobba igen…Som tur är har vi ytterligare lite ledighet och en resa inplanerad snart.

Ha en fortsatt härlig sommar!

Christina

Semester med familjen i vackra Nieby

Förra veckan hade vi en härlig och avkopplande semester med tyska delen av familjen i Nieby, en liten bit ifrån Flensburg i Tyskland, för att fira min kära svärmor som fyllde år. Tillsammans hyrde vi ett charmigt och jätte fint hus med vasstak, som vi alla bodde i och som vi utgick ifrån och gjorde utflykter i de vackra omgivningarna med hav, strand, fågelrika naturskyddsområden och söta byar med mysiga caféer. Födelsedagsmiddagen åt vi på Hotel Alte Post i Flensburg.

Den fina sandstranden vid Gut Oehe, segelbåtar i Flensburg, vackert hus i pittoreska Arnis (som är Tysklands minsta stad), stranden vid Nieby och det fina huset med vasstak som vi alla bodde i.

Jag kan verkligen rekommendera de här trakterna för en semester om man gillar hav, strand och natur. För oss var det bara lite drygt fyra timmars bilresa, vilket kändes precis lagom. Ett plus var ju naturligtvis att vi hade extremt bra väder med sol och lagom temperatur hela veckan. Nu väntar några veckors jobb, innan det blir semester igen…

Ha en fortsatt skön och solig vecka!

Christina

En grönskande trädgård i vitt och lila…

Efter en regnig vår, kom äntligen solen nu i maj och det växer och grönskar för fullt. Så härligt och efterlängtat. Här hos oss har äppelträden och tulpanerna precis blommat över och nu dominerar de lila tonerna med inslag av vitt…

Syrenerna blommar för fullt, liksom vårt underbara blåregnsträd. En rosenskära i en kruka gör mig alltid glad och den vackra blå aklejan återkommer varje år.

Även vintergrönan blommar med små lila blommor på olika ställen i trädgården och lavendeln är på gång. En trädgård är ju i ständig förändring och olika blommor avlöser varandra. Snart blommar pioner och rosor och kommer då att tillföra rosa och mer vitt.

Jag håller mig gärna till en enhetlig färgskala i trädgården. Det ger ett lugnare och mer harmoniskt intryck. Det brukar också bli bäst om man väljer växter som passar till färgen och stilen på huset. Jag tycker dock att man kan variera färgskalan vid olika tider på året om man vill. Tidigt på våren när lökväxterna blommar, går vår trädgård i gula, blå och vita toner.

Ha en riktigt skön pingsthelg och njut av all skir grönska!

Christina

En solig och fin påskhelg…

Hoppas att ni har haft en riktigt skön påskhelg!

Vi har haft det soligt och fint här i Lomma. Föutom ett besök hos min mamma i Blekinge, har vi tagit det lugnt och varvat hemmamys med promenader och vårstädning i trädgården. Så välbehövligt och skönt med några dagar extra ledigt…

På ett litet bord här hemma samsas murgröna, påskliljor som håller på att slå ut, ett doftljus från Fornasetti, ett litet fat ur serien Svenska Rödlistan från Rörstrand och favoritskålen i serien Svenska Djur från Gustavsbergs Porslinsfabrik (formgiven av Carl Philip Bernadotte och Oscar Kylberg). Skålen står framme året om, men brukar fyllas med ägg vid påsk.

Den gula färgen som hör påsken till piggar verkligen upp. Det är färgcirkelns ljusaste färg och den färg som strålar mest. Och den skänker oss energi och värme, precis som solen!

Nu känns det som om det äntligen har blivit ljusare och våren är här för att stanna.

Ha en fortsatt fin vecka! ♡